window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-176562899-1'); BERITA UTAMA
05
Jum, Dis

Grid List

EMPAT MANGSA BOT ROSAK DI PERAIRAN PULAU JARAK DISERAHKAN KEPADA KEDUTAAN INDONESIA

OPERASI MARITIM - KASTAM DI PERAIRAN KELANTAN DAN SUNGAI GOLOK

MEDEVAC PESAKIT WANITA ALAMI ANEMIA SIMPTOMATIK DARI PULAU TIOMAN KE HOSPITAL ROMPIN

OPERASI BERSEPADU CEGAH KHAS PERKUKUH TINDAKAN PEMANTAUAN DI PESISIR PANTAI PERAK

MAYAT SALAH SEORANG NELAYAN DITEMUI, OPERASI PENCARIAN MASIH BERJALAN

MARITIM MALAYSIA KOORDINASI PENCARIAN DUA NELAYAN HILANG BOT DIPERCAYAI KARAM

DUA NELAYAN TERSELAMAT DALAM INSIDEN BOT TERBALIK DI PERAIRAN HAJI BAKI

MARITIM MALAYSIA GAGALKAN CUBAAN SELUDUP 24 TAN AYAM SEJUK BEKU

DOKUMEN KARGO DAN PENGENALAN KRU MERAGUKAN, BOT KARGO DITAHAN MARITIM MALAYSIA

KUDAT, 11 SEPTEMBER – Sebuah bot kargo ditahan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Zon Maritim Kudat selepas didapati memiliki dokumen kargo dan pengenalan kru yang meragukan dalam satu operasi penguatkuasaan di perairan Kudat, hari ini.

Pengarah Zon Maritim Kudat, Komander Maritim Hasbullah Bin Omar berkata, siasatan awal mendapati bot terbabit disyaki melakukan kesalahan di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961 dan Akta Imigresen 1959/63.

“Kesemua kru bersama bot telah ditahan bagi membantu siasatan lanjut di bawah akta yang berkaitan,” kata beliau.

Menurut beliau lagi, Maritim Malaysia akan terus memperketat rondaan dan melaksanakan operasi penguatkuasaan secara berterusan bagi membanteras sebarang aktiviti menyalahi undang-undang di perairan negara, khususnya di Kudat.

Dalam masa sama, Maritim Malaysia menyeru orang awam agar menyalurkan maklumat berkaitan aktiviti penyeludupan atau jenayah maritim dengan menghubungi Pusat Operasi Zon Maritim Kudat di talian 088-611858 atau talian kecemasan 999.

 

KARGO DOC2
 
KARGO DOC3

OPERASI CARILAMAT DITAMATKAN, SEORANG MASIH HILANG

KABONG, 11 September – Operasi Mencari dan Menyelamat (CARILAMAT) dua nelayan yang hilang selepas bot karam di perairan Kabong sejak Khamis lalu, ditamatkan semalam setelah pencarian mangsa memasuki hari ketujuh.

Pengarah Zon Maritim Tanjung Manis, Komander Maritim Mahkos anak Juing berkata, keputusan itu dibuat selepas tiada sebarang petunjuk baharu diperoleh bagi mengesan seorang lagi mangsa, Mohd Aiman bin Tuah, 24 tahun.

“Operasi rasmi ditamatkan petang semalam, namun usaha pencarian tetap diteruskan melalui rondaan rutin oleh aset Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia),” katanya.

Terdahulu, mayat seorang lagi mangsa, Tuah Bujang, 57, ditemui kira-kira 0.3 batu nautika dari lokasi bot karam pada Sabtu lalu oleh sekumpulan nelayan tempatan yang turut membantu pencarian.

Jasad mangsa kemudiannya diserahkan kepada pihak polis sebelum dihantar ke Hospital Saratok untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, Mahkos turut menyeru komuniti maritim setempat agar terus menyalurkan maklumat sekiranya menemui sebarang petunjuk atau objek mencurigakan di laut sekitar lokasi kejadian.

“Orang ramai diminta menghubungi talian kecemasan 999 atau pusat operasi Maritim Malaysia yang berhampiran untuk tindakan segera ,” katanya.

 

OP CARILAMAT KABONG2
 
OP CARILAMAT KABONG3

VESEL NELAYAN TEMPATAN DITAHAN, KRU WARGA ASING TIADA DOKUMEN SAH

KUANTAN, 10 SEPTEMBER – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Negeri Pahang menahan sebuah vesel nelayan (VNT) tempatan kelas C kerana didapati melanggar syarat sah lesen dalam operasi bersepadu di perairan Kuala Kuantan, pagi tadi.

Pengarah Maritim Negeri Pahang, Laksamana Pertama Maritim Haji Mazlan bin Mat Rejab berkata, bot peronda Maritim Malaysia mengesan vesel terbabit dalam keadaan mencurigakan ketika bersauh kira-kira 2.9 batu nautika dari tenggara Kuala Kuantan sebelum ditahan pada pukul 9.50 pagi menerusi operasi Preventive SAR dan OP MAKMUR .

Hasil pemeriksaan mendapati terdapat lima kru warga Myanmar berusia antara 32 hingga 45 tahun. Seorang daripadanya memiliki Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) yang telah tamat tempoh, manakala empat lagi langsung tidak memiliki dokumen sah daripada Jabatan Imigresen Malaysia (JIM).”

“Kesemua mereka juga gagal mengemukakan permit kerja daripada Jabatan Perikanan Malaysia (DOF), katanya lagi.

Jelas beliau, kes berkenaan akan disiasat di bawah Akta Perikanan 1985 dan Akta Imigresen 1959/63. Vesel terbabit bersama kru, peralatan menangkap ikan, dokumen serta hasil laut yang dianggarkan seberat 720 kilogram dibawa ke Jeti Penerpa Kuantan Slipway untuk siasatan lanjut oleh Pegawai Penyiasat Maritim.

Laksamana Pertama Maritim Mazlan turut menegaskan, Maritim Malaysia tidak akan berkompromi terhadap sebarang kesalahan yang menyalahi undang-undang khususnya membabitkan pencerobohan serta pelanggaran syarat lesen perikanan di perairan negara.

Tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pihak yang mengambil mudah undang-undang sedia ada, katanya.

Dalam masa sama, beliau menyeru orang ramai khususnya komuniti nelayan supaya menyalurkan maklumat berhubung sebarang kegiatan mencurigakan atau jenayah maritim melalui Pusat Operasi Maritim Negeri Pahang di talian 09-5717345 atau talian kecemasan 999 untuk tindakan segera.


VESEL MAKMUR2
 
VESEL MAKMUR3
 
VESEL MAKMUR4



PATKOR OPTIMA MALINDO 32/2025 | MALAYSIA-INDONESIA PERKUKUH KESEPAKATAN PERAIRAN SELAT MELAKA

BATAM, 11 SEPTEMBER – Operasi Patrol Terkoordinasi Operasi Tindakan Maritim (PATKOR OPTIMA) Malaysia - Indonesia (MALINDO) siri 32/2025 merupakan operasi bilateral tahunan melibatkan agensi penguat kuasa maritim dari Malaysia dan Indonesia.

Wakil Ketua TPOM Malaysia merangkap Ketua Delegasi Malaysia, Timbalan Pengarah Bahagian Keselamatan dan Pengawasan Maritim (BKPM), Laksamana Pertama Maritim Datuk Che Engku Suhaimi bin Che Engku Daik berkata, PATKOR OPTIMA MALINDO dilaksanakan di sepanjang perairan Selat Melaka bermula 12 sehingga 21 September 2025.

Ini merupakan operasi yang diadakan secara dwi-tahunan, di mana pada siri kali ini Indonesia sebagai tuan rumah untuk majlis perasmian pembukaan, di sini.

Operasi ini dilaksanakan secara bersepadu dikoordinasi oleh Bahagian Penguatkuasaan dan Penyelarasan Maritim, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia).

Turut melibatkan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Pasukan Gerakan Udara PDRM, Pasukan Polis Marin PDRM, Jabatan Imigresen Malaysia (JIM), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), Jabatan Laut Malaysia (JLM), Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM), Jabatan Perikanan Malaysia (DOF) dan Jabatan Alam Sekitar (JAS).

Sebanyak 46 aset laut dan udara Malaysia dan lima aset Indonesia diatur gerak untuk membuat pengawasan di sepanjang Selat Melaka bagi memastikan perairan di sempadan kedua-dua negara sentiasa aman dan bebas daripada aktiviti jenayah rentas sempadan.

Majlis perasmian operasi ini disempurnakan bersama oleh Ketua TPOM Indonesia, YTh. Kolonel BAKAMLA Lukman Kharish, S.T., M.Han

Untuk rekod, PATKOR OPTIMA merupakan platform kerjasama strategik antara penguat kuasa maritim dari kedua-dua negara bagi mengenal pasti isu-isu semasa membabitkan salah laku jenayah rentas sempadan serta kaedah terbaik menyelesaikannya.

Pelaksanaan program ini secara dwi-tahunan telah tertangguh kira-kira dua tahun disebabkan Pandemik COVID-19.

Eksesais serta operasi bilateral ini adalah penting dilaksanakan, memandangkan Selat Melaka adalah laluan utama perkapalan dunia serta titik panas bagi aktiviti jenayah rentas sempadan.

Kolaborasi serta persefahaman menguatkuasakan undang-undang oleh Malaysia - Indonesia adalah penting, dalam usaha membanteras jenayah rentas sempadan yang memerlukan komitmen bersepadu antara semua pihak.

Salah laku jenayah seperti penyeludupan migran, penyeludupan dadah dan kontraban serta isu pencerobohan bot nelayan merupakan kegiatan jenayah yang lazim berlaku di Selat Melaka.

Justeru PATKOR OPTIMA ini amat diperlukan agar kesejahteraan perairan kedua- dua negara sentiasa berada dalam keadaan yang tenteram dan selamat.

Aktiviti pembukaan turut melibatkan lawatan oleh kedua-dua deligasi MALINDO terhadap dua unsur laut daripada APMM (KM SATRIA DAN KM MARUDU) & satu unsur laut PPM, PDRM (Kapal PA 14) yang berlabuh di Jeti Pangkalan BAKAMLA, Barelang, Batam.

PATKOR OPTIMA9
 
PATKOR OPTIMA8
 
PATKOR OPTIMA
 
PATKOR OPTIMA6

OP MARDOL 2025 : MARITIM MALAYSIA DAN JTKSM KESAN PELANGGARAN UNDANG-UNDANG MAJIKAN

KUANTAN, 10 SEPTEMBER – Operasi MARDOL 2025 yang dijalankan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) bersama Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM) berjaya mengesan beberapa pelanggaran undang-undang perburuhan di kawasan pulau sekitar Mersing, Johor dan Pulau Tioman, Pahang.

Operasi yang bermula 8 September lalu hingga hari ini melibatkan pemeriksaan ke atas 12 majikan, dengan penyertaan Ketua Pengarah JTKSM, Tuan Haji Kamal Pardi, Pengarah JTK Negeri Pahang, Puan Hakimah Ibrahim, Timbalan Pengarah Operasi Maritim Negeri Pahang, Kepten Maritim Mohd Marmizi Md Noor, Pengarah Zon Maritim Mersing, Komander Maritim Suhaizan Saadin, serta Pengarah JTK Negeri Johor, Mohd Faizal Mohammad.

Bagi menjayakan operasi, Maritim Negeri Pahang mengatur gerak aset KM SEBATIK dan Bot PENGGALANG 14, manakala Zon Maritim Mersing menurunkan Bot PENGGALANG 43 serta Bot PERKASA 31.

Operasi dilaksanakan dalam tiga fasa, bermula dengan taklimat di Pos Maritim Teluk Gading, diikuti rondaan dan pemeriksaan bersepadu, pertukaran kepakaran teknikal, serta sesi post-mortem hasil pemeriksaan.

Hasilnya, tujuh kertas siasatan dibuka di bawah Akta Kerja 1955 dan Akta Standard Minimum Perumahan, Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446), khususnya Seksyen 24D.

Sebanyak 14 notis pematuhan turut dikeluarkan atas pelbagai kesalahan termasuk kegagalan menyediakan kontrak perkhidmatan, tiada kebenaran Ketua Pengarah bagi pengumpulan cuti rehat, pembayaran gaji secara tunai serta pelanggaran lain yang melibatkan undang-undang perburuhan.

Terdahulu, Pengarah Maritim Negeri Pahang, Laksamana Pertama Maritim Haji Mazlan Mat Rejab berkata, operasi ini membuktikan kemampuan Maritim Malaysia memperluaskan peranan penguatkuasaan melebihi aspek keselamatan perairan semata-mata.

“Kerjasama strategik bersama JTKSM ini menjadi bukti komitmen agensi dalam melindungi hak pekerja selain memastikan kawasan perairan negara terus selamat daripada pelbagai bentuk pelanggaran undang-undang,” katanya.

Beliau dalam pada itu turut menegaskan, usaha seumpama ini akan diteruskan pada masa hadapan bagi menjamin kesejahteraan komuniti maritim dan memastikan undang-undang negara sentiasa dipatuhi.

WhatsApp Image 2025 09 10 at 5.54.28 PM
 
WhatsApp Image 2025 09 10 at 5.54.24 PM
 
WhatsApp Image 2025 09 10 at 5.54.29 PM
 
WhatsApp Image 2025 09 10 at 5.54.27 PM

Lebih banyak artikel..

Grid List

PENGAPLIKASIAN 'BODY WORN CAMERA' PERKUKUH KECEKAPAN & KETELUSAN OPERASI MARITIM MALAYSIA

KEMAMAN, 4 DISEMBER – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Zon Maritim Kemaman telah mengadakan satu sesi taklimat khas mengenai pengaplikasian 'Body Worn Camera' (BWC) kepada para pegawai yang terlibat dalam tugasan penguatkuasaan, rondaan serta operasi pemeriksaan di laut, di sini hari ini.

Taklimat yang disampaikan oleh Pegawai Seksyen Operasi Zon Maritim Kemaman, Lefternan Madya Maritim Hairul bin Nizad, bertujuan memberikan pendedahan menyeluruh berhubung fungsi, tatacara penggunaan, protokol penyimpanan data serta kelebihan BWC dalam meningkatkan integriti dan profesionalisme pegawai semasa penugasan.

Pada sesi taklimat berkenaan, Hairul berkata, penerapan teknologi ini dapat membantu merakam setiap interaksi secara telus, sekali gus mengurangkan risiko salah faham serta memperkukuh keyakinan komuniti maritim terhadap operasi penguatkuasaan Maritim Malaysia.

“Penggunaan BWC turut berperanan penting dalam memperkukuh pengurusan bukti melalui rakaman visual yang lebih jelas dan teratur, seterusnya memudahkan proses siasatan serta semakan semula Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi penambahbaikan berterusan,” tambah beliau.

Taklimat ini telah dihadiri oleh pegawai-pegawai daripada elemen operasi dan penguatkuasaan yang bertugas di lapangan.

Para peserta turut diberikan demonstrasi penggunaan BWC serta latihan asas bagi memastikan kesiapsiagaan sebelum pengoperasian sepenuhnya dilaksanakan di Zon Maritim Kemaman.

Maritim Malaysia kekal komited untuk mengadaptasi teknologi moden demi meningkatkan keberkesanan penguatkuasaan serta memastikan keselamatan perairan negara sentiasa terpelihara.

 

BODY CAM TRG5
 
BODY CAM TRG3
 
BODY CAM TRG
 
BODY CAM TRG4
hrmisJPAkkdnlogo KSN logo mampu MDECMyGovSPA cropped logo SPRM AMSAS   AMSAS 
 
usa coast guard logoJPAkkdnlogo     KSN   logo mampu  MyGovSPA cropped logo SPRM  WhatsApp Image 2021 06 21 at 09.42.28    AMSAS   MDEC