16
Kha, Mei

Grid List

UBAH SUAI TANGKI MINYAK, BOT NELAYAN SERTA KRU WARGA LAOS DITAHAN

BOT NELAYAN DITAHAN, LANGGAR SYARAT SAH LESEN

BOT NELAYAN TEMPATAN KELAS C DITAHAN MENGGAJIKAN KRU WARGA ASING

DUA WARGA FILIPINA DITAHAN CUBA SELUDUP MINYAK PETROL

60 SET BUBU NAGA DIRAMPAS MARITIM NGERI PERAK

10 KRU WARGA MYANMAR DITAHAN DALAM OP BERSEPADU DI PULAU PINANG

BOT TUNDA BERSAMA LAPAN KRU DITAHAN ZON MARITIM MIRI

TIADA PERMIT KERJA, BOT NELAYAN TEMPATAN DITAHAN

INOVASI DALAM SEKTOR AWAM MELALUI HORIZON BAHARU KUMPULAN INOVATIF DAN KREATIF (KIK)

 

KUMPULAN INOVATIF & KREATIF (KIK)

Kerajaan memandang serius usaha penambahbaikan penyampaian perkhidmatan agensi Kerajaan dengan  matlamat agar perkhidmatan yang disampaikan sentiasa memenuhi kehendak dan harapan pelanggan. Selaras dengan perubahan persekitaran yang dinamik serta kehendak pelanggan dan pihak berkepentingan yang semakin meningkat memerlukan agensi sentiasa menambah baik kualiti penyampaian perkhidmatan, maka Kerajaan pada tahun 2009 telah menggantikan Panduan Mengenai Kumpulan Meningkat Mutu Kerja (KMK) kepada Panduan Mengenai Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK). Mesyuarat Panel Merakyatkan Perkhidmatan Awam (MPA) pada 30 Mac 2016 telah memutuskan agar Panduan Mengenai KIK ditambah baik bagi meneruskan momentum pembudayaan inovasi dan kreativiti sektor awam dan seterusnya memberi peluang kepada segenap lapisan anggota sektor awam untuk menggilap kebolehan dan meningkatkan kompetensi diri dalam menghasilkan projek-projek inovatif yang berimpak tinggi.

Oleh itu, Panduan Pembudayaan dan Pemerkasaan Inovasi dalam Sektor Awam Melalui Horizon Baharu Kumpulan Inovatif dan Kreatif ini diterbitkan. Sebagai peneraju agenda transformasi negara, sektor awam perlu memimpin inisiatif transformasi Kerajaan merentas semua sektor dalam negara. Proses transformasi yang dikehendaki dalam sektor awam perlulah bersifat inovatif dan kreatif melalui terjemahan penjanaan idea baharu yang membawa perubahan berimpak tinggi berteraskan kecekapan dan keberkesanan.

 

TAHUN

TAJUK

LAMPIRAN

Pekeliling-pekeliling/ Surat Pekeliling/ Garis Panduan/ Surat Arahan

2016

Pekeliling Tranformasi Pentadbiran Awam Bil. 1 /2016

 LAMPIRAN

2022

Garis Panduan KIK APMM 2022

 LAMPIRAN

Aktiviti KIK APMM

2018/ 2019

Ringkasan Ringkas Projek KIK APMM 2018 & 2019

 LAMPIRAN

2021

Ringkasan Ringkas Projek KIK APMM 2021

 LAMPIRAN

2022

Ringkasan Ringkas Projek KIK APMM 2022

 LAMPIRAN

Hebahan KIK

Ucapan Tahniah Kepada Pemenang

Utama INOVASI

 

Inovasi ialah suatu pembaharuan atau perubahan untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang lebih baik dan menyampaikan nilai baharu kepada pelanggan. Dalam konteks sektor awam, sesuatu ciptaan yang memberi manfaat nyata dan nilai tambah kepada keadaan sedia ada boleh dikategorikan sebagai inovasi.

APMM telah melaksanakan pelbagai inisiatif kualiti dan inovasi bagi menambahbaik mutu perkhidmatan serta imej Agensi ini. Selaras dengan itu, dalam usaha memperkukuhkan budaya kualiti dan inovasi di APMM, program kualiti dan inovasi akan diteruskan dengan lebih menyeluruh di dalam Agensi ini.

Objektif program Kualiti dan Inovasi APMM adalah seperti berikut:

  1. Menerapkan usaha dalam mempertingkatkan imej Pejabat APMM melalui program Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA) dengan penyediaan ruang pejabat yang bertemakan korporat melalui daya kreatif warga APMM;
  2. Memupuk semangat kesepakatan dan berpasukan dalam kalangan warga APMM;
  3. Menggalakkan persaingan sihat di antara warga APMM ke arah penambahbaikan yang berterusan ke atas produk atau perkhidmatan melalui program Kumpulan Kreatif dan Inovatif (KIK);
  4. Menyemarakkan budaya kualiti dan inovasi di kalangan warga APMM melalui pertandingan-pertandingan inovasi / Sambutan Hari Inovasi;
  5. Meningkatkan kesedaran pendekatan inovasi dalam organisasi melalui kempen / pameran / ceramah / pertandingan / lawatan;
  6. Mewujudkan organisasi pembelajaran (life long learning) sebagai platform dalam memupuk budaya perkongsian ilmu merentasi bahagian dan organisasi; dan
  7. Mengiktiraf individu atau kumpulan yang berjaya menghasilkan inovasi kepada organisasi.

ARKIB GERBANG INOVASI

 Gerbang 1   Gerbang 2
   

GERBANG INOVASI

Gerbang 1    PILIHAN 3
 Klik di sini untuk : Arkib Poster    

Lebih banyak artikel..

Grid List

JEMPUTAN MAKAN MALAM BERSAMA DUTA BESAR JEPUN KE MALAYSIA

KUALA LUMPUR, 15 MEI – Pemangku Ketua Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia), Laksamana Madya Maritim Datuk Saiful Lizan bin Ibrahim menghadiri ke jemputan makan malam bersama Duta Besar Jepun ke Malaysia, Tuan Yang Terutama Takahashi Katsuhiko di kediaman rasmi beliau di ibu negara pada Isnin (13 Mei).

Tujuan pertemuan itu adalah bagi membincangkan isu-isu keselamatan maritim dan kerjasama bilateral khususnya di antara Maritim Malaysia dan Japan Coast Guard (JCG) dalam memastikan kesiap siagaan dan memerangi sebarang ancaman keselamatan di perairan rantau ini.

Turut hadir dalam majlis itu ialah Pengarah Bahagian Penguatkuasaan dan Penyelarasan Maritim (BPPM), Laksamana Muda Maritim Mohd Zawawi bin Abdullah, Pengarah Bahagian Sumber Manusia (BSM), Tuan Haji Ghazali bin Hizam dan wakil dari Bahagian Perancangan Strategik dan Antarabangsa (BPSA), Komander Maritim Samsul bin Muhammad.

 

20240513 214221   20240513 214305
     
20240513 214400   20240513 214534
hrmisJPAkkdnlogo KSN logo mampu MDECMyGovSPA cropped logo SPRM AMSAS   AMSAS 
 
usa coast guard logoJPAkkdnlogo     KSN   logo mampu  MyGovSPA cropped logo SPRM  WhatsApp Image 2021 06 21 at 09.42.28    AMSAS   MDEC