window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-176562899-1'); BERITA UTAMA
05
Jum, Dis

Grid List

EMPAT MANGSA BOT ROSAK DI PERAIRAN PULAU JARAK DISERAHKAN KEPADA KEDUTAAN INDONESIA

OPERASI MARITIM - KASTAM DI PERAIRAN KELANTAN DAN SUNGAI GOLOK

MEDEVAC PESAKIT WANITA ALAMI ANEMIA SIMPTOMATIK DARI PULAU TIOMAN KE HOSPITAL ROMPIN

OPERASI BERSEPADU CEGAH KHAS PERKUKUH TINDAKAN PEMANTAUAN DI PESISIR PANTAI PERAK

MAYAT SALAH SEORANG NELAYAN DITEMUI, OPERASI PENCARIAN MASIH BERJALAN

MARITIM MALAYSIA KOORDINASI PENCARIAN DUA NELAYAN HILANG BOT DIPERCAYAI KARAM

DUA NELAYAN TERSELAMAT DALAM INSIDEN BOT TERBALIK DI PERAIRAN HAJI BAKI

MARITIM MALAYSIA GAGALKAN CUBAAN SELUDUP 24 TAN AYAM SEJUK BEKU

LATIHAN SARCOMEX MALAYSIA DAN INDIA PERKUKUH KESELAMATAN MARITIM

PUTRAJAYA, 25 JULAI – Malaysia dan India telah berjaya melaksanakan Latihan Komunikasi Mencari dan Menyelamat (SARCOMEX) dua hala bagi memperkasakan tahap kesiapsiagaan dan koordinasi dalam operasi mencari dan menyelamat maritim (CARILAMAT) sekitar jam 12.00 tengah hari hingga jam 2.20 petang semalam.

Latihan yang melibatkan Pusat Koordinasi Menyelamat Maritim (MRCC) Putrajaya dan MRCC Port Blair, India ini dianjurkan sebagai platform persediaan strategik untuk menghadapi sebarang insiden kecemasan di laut yang memerlukan tindakan bersama kedua-dua negara.

Pasukan MRCC Putrajaya telah diketuai oleh Pegawai Bertugas, Leftenan (M) Mohamad Hasni bin Lizarus, dan turut disertai oleh Leftenan (M) Zamree bin Mohd Noh, Bintara Kanan (M) Prakash a/l Palany, Laskar Kanan (M) Mohd Adha bin Rahmin, serta Laskar Kanan (M) Mohd Amin bin Muslim.

Menurut kenyataan daripada MRCC Putrajaya, keseluruhan proses simulasi SARCOMEX telah berjalan dengan lancar dan berjaya mencapai objektif yang ditetapkan. Latihan seumpama ini amat penting bagi memastikan kelancaran komunikasi dan interoperabiliti antara agensi penyelamat maritim serantau, selaras dengan komitmen Malaysia untuk menjamin keselamatan di perairan antarabangsa.

Kerjasama berterusan antara Malaysia dan India dalam bidang keselamatan maritim ini dijangka akan terus diperkukuh pada masa hadapan demi keselamatan komuniti maritim global.

SARCOMEX INDIA2
 
SARCOMEX INDIA3
 
SARCOMEX INDIA4

LATIHAN BERSAMA SKUADRON AW139 DAN STAR TEAM, PERKUKUH KESIAPSIAGAAN OPERASI KHAS UDARA

KOTA KINABALU, 25 JULAI – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) terus komited memperkasa kesiapsiagaan operasi melalui pelaksanaan latihan bersama membabitkan elemen udara dan taktikal melibatkan Skuadron AW139 dari Bahagian Operasi Udara (BOU) dan Pasukan Tindakan Khas dan Penyelamat, (STAR Team) Maritim Malaysia yang terkenal dengan keupayaan taktikal maritim.

Menerusi latihan yang dilaksanakan, beberapa teknik penting seperti fast roping, abseiling, dan winching telah dilakukan dalam operasi menyelamat dan serbuan berisiko tinggi di kawasan perairan serta lokasi sukar diakses.

Usaha ini bukan sahaja memperkukuh kecekapan dan kesiapsiagaan anggota, malah memperlihatkan kesepaduan antara bahagian udara dan taktikal dalam menghadapi sebarang bentuk ancaman di laut.

Turut berlangsung pada hari sama ialah kunjungan hormat ke atas Pengarah Maritim Negeri Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan, Laksamana Pertama Maritim Mohd Khairulanuar bin Abd Majid @ Razali oleh Komander Maritim Wan Najib bin Wan Adib mewakili Ketua Stesen Udara Maritim Subang, Kepten Maritim Ikmal bin Ridzuan.

STARTEAM3
 
STARTEAM2
 
STARTEAM6
 
STARTEAM7

BOT PENUMPANG GAGAL PATUHI SYARAT LESEN DITAHAN MARITIM NEGERI SELANGOR

PELABUHAN KLANG, 23 JULAI – Sebuah bot penumpang telah ditahan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Negeri Selangor pada kedudukan kira-kira 0.2 batu nautika barat daya Tanjung Harapan pada jam 12.05 tengah hari semalam.

Pengarah Maritim Negeri Selangor, Kepten Maritim Abdul Muhaimin bin Muhammad Salleh berkata, bot itu ditahan Maritim Malaysia ketika melaksanakan rondaan rutin di perairan Selangor semalam.

Hasil pemeriksaan awal mendapati, terdapat seorang lelaki warga tempatan, berusia 20 tahun mengendalikan bot tersebut dan bertindak selaku nakhoda bot ketika ditahan.

Pemeriksaan dokumentasi mendapati, bot itu telah melakukan kesalahan kerana melanggar syarat sah lesen kerana nama nahkoda tiada dalam dokumen lesen bot.

Bot dan nahkoda dibawa ke jeti Pasukan Polis Marin (PPM) Pulau Indah sebelum diserahkan kepada pegawai penyiasat Maritim Negeri Selangor untuk tindakan lanjut.

Kes disiasat di bawah Ordinan Perkapalan Saudagar (MSO) 1952.

Maritim Malaysia menegaskan kepada komuniti maritim untuk sentiasa peka dengan syarat lesen yang ditetapkan dan tidak akan berkompromi jika mendapati terdapat mana-mana individu yang gagal mematuhi syarat sah lesen yang dikeluarkan.

Sebarang aduan, maklumat dan insiden kecemasan di laut, orang ramai boleh menyalurkannya ke Pusat Operasi Maritim Negeri Selangor melalui talian 03-31760627 atau 999 untuk maklum balas segera.

 

BOT THN SEL2

VESEL TUNDA DAN TONGKANG DITAHAN DI PERAIRAN MIRI GAGAL KEMUKA DOKUMEN SAH

MIRI, 23 JULAI – Sebuah vesel tunda bersama sebuah tongkang yang beroperasi di perairan Miri ditahan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Zon Maritim Miri selepas gagal mengemukakan dokumen perkapalan sah semasa diperiksa dalam satu operasi, pada Selasa.

Pengarah Zon Maritim, Kepten Maritim Mohd Khairol Anuar bin Saad berkata, penahanan dilakukan kira-kira pada jam 11.40 pagi ketika anggota penguat kuasa Maritim Malaysia melakukan rondaan OP PERMAI 01/2019 dan OP TIRIS 3.0 di kedudukan sekitar 7.4 batu nautika utara Kuala Baram.

“Pemeriksaan mendapati vesel tunda dan tongkang tersebut gagal mengemukakan Surat Pelepasan Pelabuhan serta Lesen Perkapalan Dalam Negeri, yang merupakan dokumen wajib mengikut undang-undang perkapalan negara,” ujarnya..

Beliau turut memaklumkan, kesemua tujuh kru termasuk nakhoda yang merupakan warga Indonesia berusia antara 20 hingga 54 tahun turut ditahan dan diserahkan kepada Pegawai Penyiasat Maritim Malaysia untuk siasatan lanjut.

Kes disiasat di bawah Akta Kastam 1967 kerana gagal mengemukakan Surat Pelepasan Pelabuhan, serta di bawah Ordinan Perkapalan Saudagar (MSO) 1952 kerana tidak memiliki Lesen Perkapalan Dalam Negeri.

Maritim Malaysia tidak akan berkompromi terhadap mana-mana pihak yang melanggar undang-undang di perairan negara.

Rondaan dan pemantauan secara berterusan akan diteruskan bagi memastikan keselamatan perairan sentiasa terpelihara, tegas beliau.

Orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan sebarang aktiviti mencurigakan atau kecemasan di laut diminta menyalurkan aduan melalui talian Pusat Operasi Maritim Zon Maritim Miri di 085-649 111, atau talian Maritim Negeri Sarawak di 082-432 544 / 082-432 016 atau talian kecemasan 999 untuk tindakan segera.

 

TUNDA XSAH
 
WhatsApp Image 2025 07 23 at 5.07.15 PM 1
 
WhatsApp Image 2025 07 23 at 5.07.16 PM 1

BOT FIBER BOCOR, ENAM MANGSA SELAMAT

LAHAD DATU, 21 JULAI – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia), Zon Maritim Lahad Datu telah menyelamatkan enam mangsa apabila bot fiber yang dinaiki telah mengalami kebocoran di Perairan Pulau Timbun Mata, Kunak semalam.

Pengarah Zon Maritim Lahad Datu, Komander Maritim Dzulfikhar bin Ali berkata, Pusat Operasi Zon Maritim Lahad Datu telah menerima panggilan pada pukul 1.45 petang daripada Maritime Rescue Sub-Centre (MRSC) Kota Kinabalu memaklumkan terdapat sebuah bot fiber yang ditugaskan menghantar bekalan air reverse osmosis (RO) ke Pos Pasukan Gerakan Am (PGA) mengalami kebocoran selepas terlanggar kayu hanyut.

Ketika kejadian, Bot BANGGI 45 yang sedang melakukan rondaan rutin bergegas ke tempat kejadian bagi menyelamatkan mangsa selepas menerima laporan.

‘’Bot BANGGI 45 telah diaturgerak ke lokasi berkenaan berjaya menemukan enam mangsa di Perairan Pulau Batik, Kunak dengan bantuan pam bot kerana keadaan laut yang cetek

“Kesemua mangsa ditemui dalam keadaan selamat dan tiada kecederaan yang dilaporkan,” jelas beliau.

Sementara itu, tiga mangsa iaitu Lajim bin Paisal, 37 tahun bersama dua anaknya berumur 10 dan 6 tahun dibawa pulang ke jeti Perikanan Lahad Datu dengan selamat.

Manakala tiga lagi mangsa, Adim bin Salemu, 42 tahun, Aswan bin Mohd Akram,29 tahun dan Fauzi bin Saikula, 30 tahun menunggu ketibaan bot syarikat ke Pulau tersebut bagi tujuan pembaikan bot fiber tersebut. Ketiga-tiga mereka selamat tiba di darat pukul 2.00 pagi tadi.

Maritim Malaysia mengingatkan semua pengendali bot agar memastikan kesemua kru serta penumpang memakai jaket keselamatan setiap kali mengendalikan bot.

“Ini bukan sahaja prosedur operasi standard, tetapi juga langkah penting untuk menggelakkan kehilangan nyawa sekiranya berlaku insiden semasa di laut,” tambah beliau.

Orang ramai diminta menyalurkan sebarang maklumat berkaitan jenayah atau insiden di laut kepada Pusat Operasi Zon Maritim Lahad Datu melalui aplikasi WhatsApp di talian 016-9305727 atau menghubungi talian kecemasan 999 untuk maklum balas segera.

BOT BOCOR2
 
BOT BOCOR

Lebih banyak artikel..

Grid List

PENGAPLIKASIAN 'BODY WORN CAMERA' PERKUKUH KECEKAPAN & KETELUSAN OPERASI MARITIM MALAYSIA

KEMAMAN, 4 DISEMBER – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Zon Maritim Kemaman telah mengadakan satu sesi taklimat khas mengenai pengaplikasian 'Body Worn Camera' (BWC) kepada para pegawai yang terlibat dalam tugasan penguatkuasaan, rondaan serta operasi pemeriksaan di laut, di sini hari ini.

Taklimat yang disampaikan oleh Pegawai Seksyen Operasi Zon Maritim Kemaman, Lefternan Madya Maritim Hairul bin Nizad, bertujuan memberikan pendedahan menyeluruh berhubung fungsi, tatacara penggunaan, protokol penyimpanan data serta kelebihan BWC dalam meningkatkan integriti dan profesionalisme pegawai semasa penugasan.

Pada sesi taklimat berkenaan, Hairul berkata, penerapan teknologi ini dapat membantu merakam setiap interaksi secara telus, sekali gus mengurangkan risiko salah faham serta memperkukuh keyakinan komuniti maritim terhadap operasi penguatkuasaan Maritim Malaysia.

“Penggunaan BWC turut berperanan penting dalam memperkukuh pengurusan bukti melalui rakaman visual yang lebih jelas dan teratur, seterusnya memudahkan proses siasatan serta semakan semula Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi penambahbaikan berterusan,” tambah beliau.

Taklimat ini telah dihadiri oleh pegawai-pegawai daripada elemen operasi dan penguatkuasaan yang bertugas di lapangan.

Para peserta turut diberikan demonstrasi penggunaan BWC serta latihan asas bagi memastikan kesiapsiagaan sebelum pengoperasian sepenuhnya dilaksanakan di Zon Maritim Kemaman.

Maritim Malaysia kekal komited untuk mengadaptasi teknologi moden demi meningkatkan keberkesanan penguatkuasaan serta memastikan keselamatan perairan negara sentiasa terpelihara.

 

BODY CAM TRG5
 
BODY CAM TRG3
 
BODY CAM TRG
 
BODY CAM TRG4
hrmisJPAkkdnlogo KSN logo mampu MDECMyGovSPA cropped logo SPRM AMSAS   AMSAS 
 
usa coast guard logoJPAkkdnlogo     KSN   logo mampu  MyGovSPA cropped logo SPRM  WhatsApp Image 2021 06 21 at 09.42.28    AMSAS   MDEC