window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-176562899-1'); RANCAKKAN MADANI | UPACARA KEEL LAYING TANDA BERMULANYA PEMBINAAN KAPAL TERBESAR MARITIM MALAYSIA
05
Jum, Dis

Grid List

EMPAT MANGSA BOT ROSAK DI PERAIRAN PULAU JARAK DISERAHKAN KEPADA KEDUTAAN INDONESIA

OPERASI MARITIM - KASTAM DI PERAIRAN KELANTAN DAN SUNGAI GOLOK

MEDEVAC PESAKIT WANITA ALAMI ANEMIA SIMPTOMATIK DARI PULAU TIOMAN KE HOSPITAL ROMPIN

OPERASI BERSEPADU CEGAH KHAS PERKUKUH TINDAKAN PEMANTAUAN DI PESISIR PANTAI PERAK

MAYAT SALAH SEORANG NELAYAN DITEMUI, OPERASI PENCARIAN MASIH BERJALAN

MARITIM MALAYSIA KOORDINASI PENCARIAN DUA NELAYAN HILANG BOT DIPERCAYAI KARAM

DUA NELAYAN TERSELAMAT DALAM INSIDEN BOT TERBALIK DI PERAIRAN HAJI BAKI

MARITIM MALAYSIA GAGALKAN CUBAAN SELUDUP 24 TAN AYAM SEJUK BEKU

RANCAKKAN MADANI | UPACARA KEEL LAYING TANDA BERMULANYA PEMBINAAN KAPAL TERBESAR MARITIM MALAYSIA

ISTANBUL, 15 OGOS – Upacara Keel Laying di limbungan DESAN Kaptanoğlu Shipyard, Turkiye, semalam menandakan bermulanya pembinaan Multi-Purpose Mission Ship (MPMS), sebuah kapal yang terbesar dalam sejarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia).

Majlis berkenaan telah disempurnakan Pengarah Bahagian Kejuruteraan Maritim Malaysia, Laksamana Pertama Maritim Mohd Rizal bin Hishamuddin, bersama Pengarah Projek MPMS, Kepten Maritim Mohammad Nasir bin Man.

Laksamana Pertama Maritim Mohd Rizal memaklumkan, upacara ini merupakan tradisi dalam industri pembinaan kapal yang menandakan bermulanya aktiviti penyambungan blok-blok utama kapal di limbungan selepas majlis steel cutting yang telah diadakan pada 9 Julai lalu.

“Fasa awal ini Keel Laying melibatkan pemasangan blok 107, 108, 207 dan 208 yang membentuk bahagian tengah kapal.”

“Tradisi Keel Laying ini tanda bermulanya proses penyambungan blok utama dan membawa simbolik tersendiri kepada pembinaan sebuah aset strategik negara,” jelas beliau.

Dengan ukuran 99 meter panjang dan 17 meter lebar, MPMS direka untuk beroperasi di laut dalam sehingga 28 hari tanpa ulang bekal, bakal melaksanakan pengawasan di Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE), serta memantau kawasan yang tidak dapat dicapai oleh kapal-kapal kecil.

Kapal ini bakal dilengkapi pelbagai teknologi pertahanan canggih termasuk kenderaan udara tanpa pemandu (UAV), meriam 30mm, radar X dan S band, tapak pendaratan helikopter, sebuah Rigid Hull Inflatable Boat (RHIB), serta empat bot Fast Interceptor Craft.

“MPMS mampu bergerak pada kelajuan 20 knot dan menempatkan 70 anak kapal bersama 20 penumpang, selain memiliki kemudahan bilik rawatan dan bilik tahanan,” tambah beliau.

Projek ini turut mendapat kerjasama syarikat industri pertahanan gergasi Turkiye seperti ASELSAN dan HAVELSAN yang bertanggungjawab terhadap integrasi sistem persenjataan, elektronik dan komunikasi canggih.

Sementara itu Pengerusi Lembaga DESAN Kaptanoğlu Shipyard, Cenk İsmail Kaptanoğlu berkata, pencapaian ke tahap Keel Laying dalam tempoh singkat selepas kontrak dimeterai pada 20 Mei 2025 adalah bukti kecekapan dan komitmen semua pihak.

“Blok keluli yang dipasang hari ini bukan sahaja menjadi tulang belakang MPMS, malah menjadi simbol hubungan strategik dan kesungguhan Turkiye–Malaysia memperkukuh keselamatan maritim. Seperti projek-projek kami sebelum ini, kami yakin MPMS ini dapat diserahkan lebih awal daripada jadual pada Mac 2027,” katanya.

Apabila siap kelak, MPMS akan menjadi antara aset utama Maritim Malaysia dalam menjaga keselamatan perairan negara, membanteras jenayah rentas sempadan, penyeludupan dan aktiviti perikanan haram di laut lepas.

KEEL LAYING MPMS2
 
KEEL LAYING MPMS3
 
KEEL LAYING MPMS4
 
KEEL LAYING MPMS5

Grid List

PENGAPLIKASIAN 'BODY WORN CAMERA' PERKUKUH KECEKAPAN & KETELUSAN OPERASI MARITIM MALAYSIA

KEMAMAN, 4 DISEMBER – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Zon Maritim Kemaman telah mengadakan satu sesi taklimat khas mengenai pengaplikasian 'Body Worn Camera' (BWC) kepada para pegawai yang terlibat dalam tugasan penguatkuasaan, rondaan serta operasi pemeriksaan di laut, di sini hari ini.

Taklimat yang disampaikan oleh Pegawai Seksyen Operasi Zon Maritim Kemaman, Lefternan Madya Maritim Hairul bin Nizad, bertujuan memberikan pendedahan menyeluruh berhubung fungsi, tatacara penggunaan, protokol penyimpanan data serta kelebihan BWC dalam meningkatkan integriti dan profesionalisme pegawai semasa penugasan.

Pada sesi taklimat berkenaan, Hairul berkata, penerapan teknologi ini dapat membantu merakam setiap interaksi secara telus, sekali gus mengurangkan risiko salah faham serta memperkukuh keyakinan komuniti maritim terhadap operasi penguatkuasaan Maritim Malaysia.

“Penggunaan BWC turut berperanan penting dalam memperkukuh pengurusan bukti melalui rakaman visual yang lebih jelas dan teratur, seterusnya memudahkan proses siasatan serta semakan semula Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi penambahbaikan berterusan,” tambah beliau.

Taklimat ini telah dihadiri oleh pegawai-pegawai daripada elemen operasi dan penguatkuasaan yang bertugas di lapangan.

Para peserta turut diberikan demonstrasi penggunaan BWC serta latihan asas bagi memastikan kesiapsiagaan sebelum pengoperasian sepenuhnya dilaksanakan di Zon Maritim Kemaman.

Maritim Malaysia kekal komited untuk mengadaptasi teknologi moden demi meningkatkan keberkesanan penguatkuasaan serta memastikan keselamatan perairan negara sentiasa terpelihara.

 

BODY CAM TRG5
 
BODY CAM TRG3
 
BODY CAM TRG
 
BODY CAM TRG4
hrmisJPAkkdnlogo KSN logo mampu MDECMyGovSPA cropped logo SPRM AMSAS   AMSAS 
 
usa coast guard logoJPAkkdnlogo     KSN   logo mampu  MyGovSPA cropped logo SPRM  WhatsApp Image 2021 06 21 at 09.42.28    AMSAS   MDEC