Langkawi, 19 April - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) telah menambah aturgerak aset-aset laut dan udara bagi meningkatkan penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan di seluruh perairan negara.
Peningkatan aset-aset ini bertujuan untuk menyekat perlakuan aktiviti jenayah rentas sempadan yang merangkumi aktiviti penyeludupan manusia, barang-barang terlarang, rompakan dan pencerobohan bot-bot nelayan asing khususnya di kawasan-kawasan titik panas dalam Zon Maritim Malaysia di sepanjang Selat Melaka, Laut China Selatan dan Laut Sulu.
Tindakan ini adalah selaras dengan peruntukan undang-undang di bawah Akta APMM 2004, Seksyen 7 (2) (i) iaitu menyingkir mana-mana vesel yang dipercayai boleh mengancam kepentingan atau membahayakan ketenteraman dan kesejahteraan dalam Zon Maritim Malaysia.
Pada masa yang sama, aset-aset APMM juga mempergiatkan pemantauan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) menerusi peruntukan Seksyen 3, Akta 342 – Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit. Tindakan tegas diambil ke atas mana-mana pihak yang melakukan aktiviti-aktiviti yang tidak dibenarkan kecuali aktiviti bagi perkhidmatan penting seperti nelayan-nelayan yang memiliki lesen menangkap ikan yang sah daripada pihak berkuasa.
Dalam menguatkuasakan PKP di perairan negara, APMM telah mengambil peluang memperkemaskan SOP operasi bersepadu dengan agensi-agensi lain khasnya menguji dan menilai keberkesanan SOP operasi bersama TLDM dan TUDM di perairan utara negara. Pemantauan berterusan dipertingkatkan secara bersepadu bagi memperketatkan kawalan perairan sempadan negara daripada dicerobohi oleh anasir-anasir asing. Penjenayah rentas sempadan, PATI mahupun penyeludupan akan diburu hingga ke darat untuk didakwa di mahkamah.
Di sepanjang tempoh PKP, sebanyak 13 aset laut dan lima aset udara telah diaturgerak bagi memantau dan mengawal di sepanjang kawasan perairan utara Selat Melaka yang melibatkan dua aset udara dan tiga kapal APMM. Manakala TLDM melibatkan dua aset udara serta tiga kapal dan TUDM pula mengatur gerak sebuah pesawat CN 235. Kesemua aset ini telah berada di kawasan titik panas dan pemantauan dilaksanakan dari masa ke semasa bagi memperkukuhkan kawalan sempadan perairan negara.
Maritim Malaysia berharap komuniti maritim dapat menyalurkan aduan sekiranya terdapat salah laku di laut. Sebarang aduan dan kecemasan di laut boleh dilaporkan melalui talian MERS 999 dan Pusat Operasi Maritim Negeri Kedah dan Perlis (Langkawi) di talian 04-9662750 / 04-966 5307
EMPAT MANGSA BOT ROSAK DI PERAIRAN PULAU JARAK DISERAHKAN KEPADA KEDUTAAN INDONESIA
OPERASI MARITIM - KASTAM DI PERAIRAN KELANTAN DAN SUNGAI GOLOK
MEDEVAC PESAKIT WANITA ALAMI ANEMIA SIMPTOMATIK DARI PULAU TIOMAN KE HOSPITAL ROMPIN
OPERASI BERSEPADU CEGAH KHAS PERKUKUH TINDAKAN PEMANTAUAN DI PESISIR PANTAI PERAK
MAYAT SALAH SEORANG NELAYAN DITEMUI, OPERASI PENCARIAN MASIH BERJALAN
MARITIM MALAYSIA KOORDINASI PENCARIAN DUA NELAYAN HILANG BOT DIPERCAYAI KARAM
DUA NELAYAN TERSELAMAT DALAM INSIDEN BOT TERBALIK DI PERAIRAN HAJI BAKI
MARITIM MALAYSIA GAGALKAN CUBAAN SELUDUP 24 TAN AYAM SEJUK BEKU
PENGAPLIKASIAN 'BODY WORN CAMERA' PERKUKUH KECEKAPAN & KETELUSAN OPERASI MARITIM MALAYSIA
KEMAMAN, 4 DISEMBER – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Zon Maritim Kemaman telah mengadakan satu sesi taklimat khas mengenai pengaplikasian 'Body Worn Camera' (BWC) kepada para pegawai yang terlibat dalam tugasan penguatkuasaan, rondaan serta operasi pemeriksaan di laut, di sini hari ini.
Taklimat yang disampaikan oleh Pegawai Seksyen Operasi Zon Maritim Kemaman, Lefternan Madya Maritim Hairul bin Nizad, bertujuan memberikan pendedahan menyeluruh berhubung fungsi, tatacara penggunaan, protokol penyimpanan data serta kelebihan BWC dalam meningkatkan integriti dan profesionalisme pegawai semasa penugasan.
Pada sesi taklimat berkenaan, Hairul berkata, penerapan teknologi ini dapat membantu merakam setiap interaksi secara telus, sekali gus mengurangkan risiko salah faham serta memperkukuh keyakinan komuniti maritim terhadap operasi penguatkuasaan Maritim Malaysia.
“Penggunaan BWC turut berperanan penting dalam memperkukuh pengurusan bukti melalui rakaman visual yang lebih jelas dan teratur, seterusnya memudahkan proses siasatan serta semakan semula Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi penambahbaikan berterusan,” tambah beliau.
Taklimat ini telah dihadiri oleh pegawai-pegawai daripada elemen operasi dan penguatkuasaan yang bertugas di lapangan.
Para peserta turut diberikan demonstrasi penggunaan BWC serta latihan asas bagi memastikan kesiapsiagaan sebelum pengoperasian sepenuhnya dilaksanakan di Zon Maritim Kemaman.
Maritim Malaysia kekal komited untuk mengadaptasi teknologi moden demi meningkatkan keberkesanan penguatkuasaan serta memastikan keselamatan perairan negara sentiasa terpelihara.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |




















.svg.png)

