window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-176562899-1'); OP JANGKAR HARAM : 47 BUAH KAPAL DITAHAN DALAM TEMPOH TIGA BULAN
05
Jum, Dis

Grid List

EMPAT MANGSA BOT ROSAK DI PERAIRAN PULAU JARAK DISERAHKAN KEPADA KEDUTAAN INDONESIA

OPERASI MARITIM - KASTAM DI PERAIRAN KELANTAN DAN SUNGAI GOLOK

MEDEVAC PESAKIT WANITA ALAMI ANEMIA SIMPTOMATIK DARI PULAU TIOMAN KE HOSPITAL ROMPIN

OPERASI BERSEPADU CEGAH KHAS PERKUKUH TINDAKAN PEMANTAUAN DI PESISIR PANTAI PERAK

MAYAT SALAH SEORANG NELAYAN DITEMUI, OPERASI PENCARIAN MASIH BERJALAN

MARITIM MALAYSIA KOORDINASI PENCARIAN DUA NELAYAN HILANG BOT DIPERCAYAI KARAM

DUA NELAYAN TERSELAMAT DALAM INSIDEN BOT TERBALIK DI PERAIRAN HAJI BAKI

MARITIM MALAYSIA GAGALKAN CUBAAN SELUDUP 24 TAN AYAM SEJUK BEKU

OP JANGKAR HARAM : 47 BUAH KAPAL DITAHAN DALAM TEMPOH TIGA BULAN

JOHOR BAHRU, 22 Jun - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Negeri Johor menerusi Operasi Jangkar Haram telah berjaya menahan sebanyak 47 buah kapal semenjak dilancarkan pada 24 Mac yang lalu.

Terbaharu, Maritim Malaysia telah menahan sebuah kapal tangki yang berdaftar di Panama pada kedudukan 10 batu nautika timur laut Tanjung Penawar, Johor.

Pengarah Maritim Negeri Johor, Laksamana Pertama Maritim Nurul Hizam bin Zakaria berkata, kapal tangki yang dikendalikan 24 kru warga Georgia itu mempunyai dokumen pengenalan diri yang sah dan berumur antara 25 tahun hingga 50 tahun telah ditahan pada 20 Jun sekitar jam 11.00 pagi.

Operasi Jangkar Haram yang bermula pada 24 Mac lalu telah menunjukkan kesan yang positif terhadap perairan Johor Timur terutama di sekitar kawasan Tompok Utara. Sebelum pelaksanaan operasi ini, dilaporkan sebanyak 105 buah kapal telah bersauh secara haram di sekitar perairan Johor Timur dan jumlah ini berkurangan dengan mendadak apabila 47 buah kapal telah ditahan dan sebahagian besar telah diusir meninggalkan perairan Malaysia.

Kesemua 47 buah kapal ini telah ditahan dan disiasat di bawah Seksyen 491 B(l) Ordinan Perkapalan Saudagar 1952 yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM100 ribu atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali. Untuk rekod, bagi tahun 2020 Maritim Malaysia Negeri Johor telah menahan sebanyak 36 buah kapal dibawah kesalahan bersauh tanpa kebenaran dan bagi tahun 2021 sehingga hari ini sebanyak 65 buah kapal telah ditahan bagi kesalahan yang sama.

Maritim Malaysia Negeri Johor akan terus melaksanakan Operasi Jangkar Haram bagi terus mengekang pencerobohan dan kemasukan kapal yang bersauh secara haram di perairan negeri Johor. Pemilik kapal dan syarikat dinasihati supaya lebih peka dengan prosedur dan peraturan sebelum memasuki dan bersauh di perairan Malaysia bagi mengelakkan tindakan undang-undang diambil. Sekiranya ditahan, proses siasatan dan pendakwaan akan menyebabkan kapal ditahan dan tidak boleh beroperasi selagi bon jaminan tidak dibayar.

 Sebarang aduan salah laku jenayah maritim di laut atau sebarang kecemasan segera hubungi talian hotline Pusat Operasi Maritim Negeri Johor di talian (07-219 9404) atau talian kecemasan MERS 999.

WhatsApp Image 2021 06 20 at 21.03.28    WhatsApp Image 2021 06 20 at 21.03.28 1
     
 WhatsApp Image 2021 06 20 at 21.03.28 2    WhatsApp Image 2021 06 20 at 21.03.28 3
Grid List

PENGAPLIKASIAN 'BODY WORN CAMERA' PERKUKUH KECEKAPAN & KETELUSAN OPERASI MARITIM MALAYSIA

KEMAMAN, 4 DISEMBER – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Zon Maritim Kemaman telah mengadakan satu sesi taklimat khas mengenai pengaplikasian 'Body Worn Camera' (BWC) kepada para pegawai yang terlibat dalam tugasan penguatkuasaan, rondaan serta operasi pemeriksaan di laut, di sini hari ini.

Taklimat yang disampaikan oleh Pegawai Seksyen Operasi Zon Maritim Kemaman, Lefternan Madya Maritim Hairul bin Nizad, bertujuan memberikan pendedahan menyeluruh berhubung fungsi, tatacara penggunaan, protokol penyimpanan data serta kelebihan BWC dalam meningkatkan integriti dan profesionalisme pegawai semasa penugasan.

Pada sesi taklimat berkenaan, Hairul berkata, penerapan teknologi ini dapat membantu merakam setiap interaksi secara telus, sekali gus mengurangkan risiko salah faham serta memperkukuh keyakinan komuniti maritim terhadap operasi penguatkuasaan Maritim Malaysia.

“Penggunaan BWC turut berperanan penting dalam memperkukuh pengurusan bukti melalui rakaman visual yang lebih jelas dan teratur, seterusnya memudahkan proses siasatan serta semakan semula Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi penambahbaikan berterusan,” tambah beliau.

Taklimat ini telah dihadiri oleh pegawai-pegawai daripada elemen operasi dan penguatkuasaan yang bertugas di lapangan.

Para peserta turut diberikan demonstrasi penggunaan BWC serta latihan asas bagi memastikan kesiapsiagaan sebelum pengoperasian sepenuhnya dilaksanakan di Zon Maritim Kemaman.

Maritim Malaysia kekal komited untuk mengadaptasi teknologi moden demi meningkatkan keberkesanan penguatkuasaan serta memastikan keselamatan perairan negara sentiasa terpelihara.

 

BODY CAM TRG5
 
BODY CAM TRG3
 
BODY CAM TRG
 
BODY CAM TRG4
hrmisJPAkkdnlogo KSN logo mampu MDECMyGovSPA cropped logo SPRM AMSAS   AMSAS 
 
usa coast guard logoJPAkkdnlogo     KSN   logo mampu  MyGovSPA cropped logo SPRM  WhatsApp Image 2021 06 21 at 09.42.28    AMSAS   MDEC