window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-176562899-1'); MARITIM MALAYSIA TAHAN BOT PANCUNG BAWA 20 PATI DI PERAIRAN MELAKA
05
Jum, Dis

Grid List

EMPAT MANGSA BOT ROSAK DI PERAIRAN PULAU JARAK DISERAHKAN KEPADA KEDUTAAN INDONESIA

OPERASI MARITIM - KASTAM DI PERAIRAN KELANTAN DAN SUNGAI GOLOK

MEDEVAC PESAKIT WANITA ALAMI ANEMIA SIMPTOMATIK DARI PULAU TIOMAN KE HOSPITAL ROMPIN

OPERASI BERSEPADU CEGAH KHAS PERKUKUH TINDAKAN PEMANTAUAN DI PESISIR PANTAI PERAK

MAYAT SALAH SEORANG NELAYAN DITEMUI, OPERASI PENCARIAN MASIH BERJALAN

MARITIM MALAYSIA KOORDINASI PENCARIAN DUA NELAYAN HILANG BOT DIPERCAYAI KARAM

DUA NELAYAN TERSELAMAT DALAM INSIDEN BOT TERBALIK DI PERAIRAN HAJI BAKI

MARITIM MALAYSIA GAGALKAN CUBAAN SELUDUP 24 TAN AYAM SEJUK BEKU

MARITIM MALAYSIA TAHAN BOT PANCUNG BAWA 20 PATI DI PERAIRAN MELAKA

TANJUNG KLING, 18 SEPTEMBER – Negeri Melaka dan Negeri Sembilan telah menahan sebuah bot pancung yang membawa sekumpulan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) di perairan Tanjung Kling malam tadi.

Pengarah Maritim Negeri Melaka dan Negeri Sembilan, Kepten Maritim Salehuddin bin Zakaria berkata, maklumat awal mengenai sebuah bot mencurigakan telah disalurkan oleh Pusat Penyelarasan Mencari dan Menyelamat Maritim (MRSC) Johor Bahru hasil laporan Sistem Trafik Kapal (VTS) Klang yang diterima daripada kapal dagang VIKING EMERALD.

Susulan itu, sebuah bot ronda Maritim Malaysia yang melaksanakan Op Patkor Optima digerakkan ke lokasi bagi mengesan bot berkenaan. Hasil rondaan, bot ronda Maritim Malaysia berjaya mengesan serta menahan sebuah bot pancung berwarna biru dalam keadaan hanyut kira-kira 11 batu nautika barat daya Tanjung Kling pada pukul 9.25 malam.

Pemeriksaan mendapati, bot tersebut membawa 20 orang penumpang terdiri daripada 15 lelaki dan 5 perempuan termasuk seorang tekong, seorang awak-awak serta 18 penumpang lain. Dua daripada penumpang merupakan kanak-kanak lelaki. Kesemua mereka dipercayai warga Indonesia berusia antara 9 hingga 45 tahun.

Siasatan awal mendapati bot berkenaan dipercayai menuju ke perairan Pulau Besar, Melaka untuk memindahkan PATI ke bot tempatan sebelum bot tersebut mengalami kerosakan pada kedua-dua enjin sangkut.

Bot pancung bersama semua penumpang kemudiannya ditunda ke Jeti Maritim Negeri Melaka dan Negeri Sembilan untuk diserahkan kepada Pegawai Penyiasat bagi tindakan siasatan di bawah Akta Imigresen 1959/63 dan ATIPSOM.

Maritim Malaysia memandang serius cubaan kemasukan PATI melalui perairan negara kerana ia bukan sahaja menyalahi undang-undang, malah turut membahayakan nyawa mereka sendiri apabila menggunakan bot yang uzur, sesak dan tidak dilengkapi ciri keselamatan.

Sehubungan itu, Maritim Malaysia mengingatkan orang ramai agar tidak mudah terpedaya dengan tawaran masuk ke Malaysia secara haram yang sering dipromosikan melalui platform media sosial seperti TikTok dan Facebook.

Hasil siasatan mendapati sebahagian besar PATI yang ditahan telah mendapatkan khidmat sindiket penyeludupan menerusi iklan media sosial sebelum membayar sejumlah wang untuk perjalanan berbahaya ini.

BOT PANCUNG3
 
BOT PANCUNG6
 
BOT PANCUNG8
 
BOT PANCUNG4

Grid List

PENGAPLIKASIAN 'BODY WORN CAMERA' PERKUKUH KECEKAPAN & KETELUSAN OPERASI MARITIM MALAYSIA

KEMAMAN, 4 DISEMBER – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Zon Maritim Kemaman telah mengadakan satu sesi taklimat khas mengenai pengaplikasian 'Body Worn Camera' (BWC) kepada para pegawai yang terlibat dalam tugasan penguatkuasaan, rondaan serta operasi pemeriksaan di laut, di sini hari ini.

Taklimat yang disampaikan oleh Pegawai Seksyen Operasi Zon Maritim Kemaman, Lefternan Madya Maritim Hairul bin Nizad, bertujuan memberikan pendedahan menyeluruh berhubung fungsi, tatacara penggunaan, protokol penyimpanan data serta kelebihan BWC dalam meningkatkan integriti dan profesionalisme pegawai semasa penugasan.

Pada sesi taklimat berkenaan, Hairul berkata, penerapan teknologi ini dapat membantu merakam setiap interaksi secara telus, sekali gus mengurangkan risiko salah faham serta memperkukuh keyakinan komuniti maritim terhadap operasi penguatkuasaan Maritim Malaysia.

“Penggunaan BWC turut berperanan penting dalam memperkukuh pengurusan bukti melalui rakaman visual yang lebih jelas dan teratur, seterusnya memudahkan proses siasatan serta semakan semula Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi penambahbaikan berterusan,” tambah beliau.

Taklimat ini telah dihadiri oleh pegawai-pegawai daripada elemen operasi dan penguatkuasaan yang bertugas di lapangan.

Para peserta turut diberikan demonstrasi penggunaan BWC serta latihan asas bagi memastikan kesiapsiagaan sebelum pengoperasian sepenuhnya dilaksanakan di Zon Maritim Kemaman.

Maritim Malaysia kekal komited untuk mengadaptasi teknologi moden demi meningkatkan keberkesanan penguatkuasaan serta memastikan keselamatan perairan negara sentiasa terpelihara.

 

BODY CAM TRG5
 
BODY CAM TRG3
 
BODY CAM TRG
 
BODY CAM TRG4
hrmisJPAkkdnlogo KSN logo mampu MDECMyGovSPA cropped logo SPRM AMSAS   AMSAS 
 
usa coast guard logoJPAkkdnlogo     KSN   logo mampu  MyGovSPA cropped logo SPRM  WhatsApp Image 2021 06 21 at 09.42.28    AMSAS   MDEC