JOHOR BAHRU, 19 APRIL – Sebuah kapal MT Layar Anggun 8 yang berdaftar di Tanzania telah terbakar dan hanyut (Not Under Command) pada Selasa (16 April) lalu.
Kejadian dilaporkan berlaku pada jam 3.30 petang di kedudukan 5.6 batu nautika tenggara Pulau Lima, Johor.
Maritim Negeri Johor dimaklumkan oleh pihak Zon Maritim Tanjung Sedili bahawa, aduan mengenai kejadian insiden berkenaan dilaporkan menerusi emel daripada pihak Vessel Traffic Management System (VTMS) Pasir Gudang.
Sejurus menerima maklumat itu, Maritime Rescue Sub Centre (MRSC) Johor Bahru telah mengatur gerak aset-aset ke lokasi iaitu sebuah kapal dan bot ronda Maritim Malaysia namun kapal yang dilaporkan tidak berada di lokasi seperti yang dilaporkan.
Sekitar jam 4.30 petang, MRSC Johor Bahru telah menerima satu maklumat pengesahan bahawa kapal MT Layar Anggun 8 telah hanyut memasuki perairan Pulau Bintan, Indonesia dan kesemua 12 kru telah diselamatkan oleh pihak berkuasa Singapura di kedudukan 9.5 batu nautika timur Tanjung Punggai, Johor dalam wilayah laut Malaysia.
Merujuk Manual Search and Rescue (SAR) Kebangsaan, aset yang berada berhampiran lokasi kecemasan di laut harus memberikan bantuan tanpa mengira sempadan negara.
Terdahulu, Pihak Maritime and Port Authority of Singapore's (MPA) telah menerima laporan kejadian lebih awal ekoran kapal yang berada berdekatan lokasi insiden telah membuat aduan kepada Vessel Traffic Service (VTS) di bawah seliaan MPA.
Namun kejadian ini berlaku dalam perairan Malaysia seperti mana yang termaktub dalam Pembahagian Sektor Pelaporan Kapal Dalam Traffic Separation Scheme (TSS) Selat Melaka dan Singapura.
EMPAT MANGSA BOT ROSAK DI PERAIRAN PULAU JARAK DISERAHKAN KEPADA KEDUTAAN INDONESIA
OPERASI MARITIM - KASTAM DI PERAIRAN KELANTAN DAN SUNGAI GOLOK
MEDEVAC PESAKIT WANITA ALAMI ANEMIA SIMPTOMATIK DARI PULAU TIOMAN KE HOSPITAL ROMPIN
OPERASI BERSEPADU CEGAH KHAS PERKUKUH TINDAKAN PEMANTAUAN DI PESISIR PANTAI PERAK
MAYAT SALAH SEORANG NELAYAN DITEMUI, OPERASI PENCARIAN MASIH BERJALAN
MARITIM MALAYSIA KOORDINASI PENCARIAN DUA NELAYAN HILANG BOT DIPERCAYAI KARAM
DUA NELAYAN TERSELAMAT DALAM INSIDEN BOT TERBALIK DI PERAIRAN HAJI BAKI
MARITIM MALAYSIA GAGALKAN CUBAAN SELUDUP 24 TAN AYAM SEJUK BEKU
PENGAPLIKASIAN 'BODY WORN CAMERA' PERKUKUH KECEKAPAN & KETELUSAN OPERASI MARITIM MALAYSIA
KEMAMAN, 4 DISEMBER – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Zon Maritim Kemaman telah mengadakan satu sesi taklimat khas mengenai pengaplikasian 'Body Worn Camera' (BWC) kepada para pegawai yang terlibat dalam tugasan penguatkuasaan, rondaan serta operasi pemeriksaan di laut, di sini hari ini.
Taklimat yang disampaikan oleh Pegawai Seksyen Operasi Zon Maritim Kemaman, Lefternan Madya Maritim Hairul bin Nizad, bertujuan memberikan pendedahan menyeluruh berhubung fungsi, tatacara penggunaan, protokol penyimpanan data serta kelebihan BWC dalam meningkatkan integriti dan profesionalisme pegawai semasa penugasan.
Pada sesi taklimat berkenaan, Hairul berkata, penerapan teknologi ini dapat membantu merakam setiap interaksi secara telus, sekali gus mengurangkan risiko salah faham serta memperkukuh keyakinan komuniti maritim terhadap operasi penguatkuasaan Maritim Malaysia.
“Penggunaan BWC turut berperanan penting dalam memperkukuh pengurusan bukti melalui rakaman visual yang lebih jelas dan teratur, seterusnya memudahkan proses siasatan serta semakan semula Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi penambahbaikan berterusan,” tambah beliau.
Taklimat ini telah dihadiri oleh pegawai-pegawai daripada elemen operasi dan penguatkuasaan yang bertugas di lapangan.
Para peserta turut diberikan demonstrasi penggunaan BWC serta latihan asas bagi memastikan kesiapsiagaan sebelum pengoperasian sepenuhnya dilaksanakan di Zon Maritim Kemaman.
Maritim Malaysia kekal komited untuk mengadaptasi teknologi moden demi meningkatkan keberkesanan penguatkuasaan serta memastikan keselamatan perairan negara sentiasa terpelihara.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |


















.svg.png)

