PELAKSANAAN “SYSTEM STAR RATING” (SSR) AGENSI PENGUATKUASAAN MARITIM MALAYSIA

Latar Belakang

 

Penarafan Bintang atau “System Star Rating” (SSR) telah diperkenalkan oleh Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) pada awal tahun 2007. Y.A.B. Perdana Menteri telah menyarankan supaya penarafan bintang merupakan salah satu mekanisme pengukuran prestasi budaya kecemerlangan Agensi-agensi Kerajaan dalam Perkhidmatan Awam.

Bagi tujuan ini, pihak MAMPU telah diberi tanggungjawab untuk melaksanakan penilaian Star Rating berdasarkan empat objektif utama iaitu:-

A) Menilai dan mengukur prestasi agensi-agensi Kerajaan bagi memastikan penyampaian perkhidmatan Sektor Awam berada pada tahap yang cemerlang;
B) Memberi pengiktirafan secara formal kepada agensi-agensi yang telah menunjukkan tahap tadbir urus yang terbaik serta sentiasa meningkatkan kualiti                  perkhidmatan yang unggul;
C) Memberi publisiti yang meluas mengenai dasar, strategi dan amalan terbaik serta pengurusan kualiti yang telah membawa kejayaan kepada organisasi; dan
D) Menggalakkan persaingan yang sihat dikalangan agensi Sektor Awam dalam amalan pengurusan organisasi dan penyampaian

Terdapat 3 komponen utama yang dinilai iaitu:

1) Pengurusan

  1. Pengurusan Organisasi
  2. Pengurusan Kewangan
  3. Pengurusan Sumber Manusia
  4. Pengurusan Projek Pembangunan
  5. Pengurusan ICT

2) Perkhidmatan Teras

3) Pengurusan Pelanggan